18 Ocak 2017 Çarşamba

Palm yağı, nutella hüsranı, sürprizler ...

Geçen haftaydı, önce BBC'nin sitesinde okuduk (bunlar hep ingilizce biliyorum havaları:P), İtalya'da ve Avrupa'da palm yağı kullandığı için süpermarketlerin Nutellaları raftan indirmesi ile ilgili bir haberdi. Ben evdeki diğer iki nutella canavarına durumu anlattım, moraller biraz bozuldu. PMS dönemi olsaydı en çok ben isyan ederdim, o nutella kavanozlarının dibini kim kaşıklıyor sanıyorsun?

Aradan birkaç gün geçti, haber bizim sitelere de düştü. Nutella'nın üreticisi, yok kalite düşer demiş de, palm yağından vazgeçmek istememiş de... Gıda mühendisi değiliz tabii ki çok anlamıyoruz ama meselenin Bilalcesi şu; bu palm yağı normalde zararlı değil fakat gıdalarda katkı maddesi olarak kullanılması için bazı işlemlerden geçirilip rafine edilirken kanser yapan bir maddeye dönüşüyor.

Evdeki nutella tüketicisinden küçük olanını yanıma kattım, ipadi açıp haberi okuttum. Bilimsel filan deyince seninkinin bir dötü tutuştu. Hemen bizim raftakinin içeriğine baktık (berikinin hala içinde bir umut belki bizim kavanozda yoktur, henüz seri üretime kafa basmıyor) palm yağı!



Dedim ki, sadece nutella değil ki, hemen her paketli gıdada vardır.

Sürpriz çekmecesini açtık. Anaokulundan kalma alışkanlıkla abur cubur = sürpriz bizim evde.

Ve evet biz Arca'ya paketli gıda konusunda sınır koyuyoruz ama yasak koymuyoruz. İki yaşına kadar yedirmedik, ama sonrasında çok da üzerine düşmedik. Yasak konan her şeyin çekiciliği var, çocuk olsan da olmasan da. Fakat sınır da koysan, yiyor işte, gerçek bu.

Paketli gıdalardaki o kimyasal detaylara benim kafa basmayınca, bir arkadaşımın - kim hatırlamıyorum - öğüdünü hatırlıyorum, çok basit demişti, bir gıdanın içeriğinde beşten fazla madde görüyorsan, katkı ve koruyucu madde cenneti olduğunu anlayabilir, arkana bakmadan kaçabilirsin. Mesela benim de pek sevdiğim eti browni intense ürününün içindekiler kısmı neredeyse paketi tamamını kaplayacak, kaç ondan kaç!

Bizimkinin çekmecesinden, Oreo, birkaç bisküvi, kötü sabah kurtarıcısı Nesquik kahvaltılık gevrek çıktı ve hepsinde palm yağı var! Bizimkinin süngüsü iyice düştü.

Hatta aynı gün gittiğimiz markette abur cubur rafları arasında bizim oğlan içerik okuyacağım diye debelenirken ben de nutella muadili diğer kavanozlara baktım, hepsinde var bu meret. Bunun zararlı olduğunu söylüyorlar, üreticiye yazdırma zorunluluğu getiriyorlar fakat koymasına yasak getiremiyorlar, benim anladığım bu. Nutella'ya abanmak da belki farkındalığı artırmanın bir yolu. Orasını bilemem! Kanser yapıyorsa koymasınlar, koyuyorlarsa ben artık almıyorum.

O uzun market rafı araştırmalarımızdan çıkardığımız sonuç şu ki; yine en masum olanlar çikolata, bildiğin gofretsiz, sade çikolata.


4 yorum:

www.macerakitabim.com dedi ki...

Meselenin Bilalce'sine bayıldım :)

flzpink dedi ki...

Bilalce kısmı harika :)
Gıda Mühendisi olarak da işin içinden çıkamıyoruz emin olun, makalelere konu olan bileşenlerle mevzuatta izin verilenler çoğunlukla uyuşuyor. Zaten bizde yağların çoğunluğu ithal ediliyor ve 'bitkisel yağ' adı altında karışım kullanılıyor, olan da palm yağını belirtmiyor zaten. Konunun sadece nutellanın problemi gibi österilmesi de yanlış bence.
Bu arada hep söylerim en güzeli kaliteli bir çikolata. Koruyucu yok, renklendirici yok, vanilya dışına aroma yok, bi de bitterse yeme de yanında yat :)

okuyanguzel dedi ki...

Evdeki Sarelle kavanozuna baktım. Palm yağı yazmıyor ama.

gulsenz dedi ki...

Fiskobirliğin çikolatalı fındık ezmesini tavsiye ederim. İçeriği fındık, kakao ve şekerden oluşuyor sadece diğerlerinin yanında oldukça masum kalıyor :)