27 Şubat 2012 Pazartesi

Ballı lokma tatlısı

Zaman : cumartesi öğleye doğru Yer: Göztepe, bir vitrinin önü
Ana fikir: Mis gibi yeni dökülmüş lokmaya kıçını dönmüş cüce



Hava pek güzelken yürüyüş yapalım dedik. Peynirciye giderken kaldırımda lokma tezgahı hazırlanıyordu. Tamam dedim, dönüşte mutlaka alalım. Arca geleneksel lezzetlerimizle tanışsın.

İzmirli olmayan bilmez. (başka şehirlerde de yapılıyormu? bak onu da ben bilmiyorum)
Hayır için insanlar lokmacılarla anlaşır, işlek kaldırımlara lokmacı tezgahları kurulur. Sıcak sıcak lokma dökülür, şerbetlenir, tarçınlanır, dağıtılır. Kokuyu duyan konu komşu, esnaf, gelen geçen soluğu tezgahın önünde alır. Yerken de "Allah kabul etsin" dedin mi, ritüel tamamlanmıştır.

İzmir'de yaşayan birisi için son derece sıradan bir olaydır, hemen her gün yaşanır.

İlginçtir, ben İstanbul'a gitmeden önce pek çok şeyin "İzmir'in meşhuuuurrr" birşeyleri olduğunu bilmezdim.

Lokma mesela, İzmir lokmasıymış. Sonra üniversitede yemekhanede ilk defa "İzmir köfte" çıktığını duyduğumda, merak etmiştim, İzmirliyim köftesini bilmiyorum diye. Meğer bizim evde haftada bir pişen patatesli köfteymiş, bi numarası yokmuş.

Neyse... Lokma mis gibi kokarken cüceyle sıraya girdik. Sonra da bir vitrinin önüne oturup ufaktan piknik yapalım dedim. Ama bizim cüce yemedi. Mis gibi lokmayı yemedi. Üzerinde çikolata sos olsa garanti yerdi.

Yazıktır günahtır, atılmasın diye hepsini ben yedim! Çocuğumun iştahını geri istiyorum, korkarım bu iştahsızlık bana yol su ve döt olarak geri dönecek.

O vitrinin önünü o kadar uzun süre işgal ettik ki sonunda vitrin camını sileceğiz ayaklarına kaldırdılar bizi. Daha da o butikten alışveriş yapmam, hıh!

9 yorum:

Gulcin dedi ki...

belki arca da benim gibi az serbetli hatta mumkunse serbetiz seviyordur lokmayi annesi. O zaman pisi ye diyeceksin degil mi cunku ailedeki herkes boyle diyor. anlamiyormusum ben lokmadan :)

kuzunun annesi dedi ki...

Bir Ankara'lı olarak ne boyozu ne kumrusu , bence İzmir'e has en güzel lezzet lokmadır derim.

gonca keskin dedi ki...

o lokma yenmez miydi minik insan :)
allah kabul etsin, afiyet olsun..
cumartesi günleri Bornova Özkanlar pazaryerinin bir köşesinde mutlaka rastlanabilir :)

Hülya Cinsçiçekçi dedi ki...

izmire ilk geldiğimde her kaldırımda lokma sırası gorunce şok olmuştum :) bir kere sokağa çıktıgımda iki kadın havayaı koklayıp "aaa lokma kokusu geliyor burdan hadi koş kızz" dediğini duyunca da kopmuştum :)

Cigdem dedi ki...

Arca'dan kalanlarin sana muhtelif yerlerde dönmesi cok tanidik geldi:), yav atsan yazik günah, yesen löpcük löpcük, yaman celiski. lokmayi da pek severim taze taze.

laleninbahcesi dedi ki...

yani yeryüzünde lokmayı bedava yiyen tek millet İzmirliler.
O lpkmaya dıç dönülür mü? atlanır üstüne atlanır:))

Colorful dedi ki...

Ah ah Izmirim benim, tuttu yine burnumda. O zamanki erkekarkadasim simdiki esim Turkiye'de yasadigim gunlerde beni ziyarete geldiginde cok hosuna gitmisti bu lokma ritueli.Her gordugu lokma kuyruguna caktirmadan hop dahil olurdu hemen :)

Evren dedi ki...

mmm :) burnumda tuttu kokusu, gelsem de yesem ben de! Bizimki de ancak cikolata soslu olursa yerdi eminim, anlamiyor bunlar, bosver. Gerci, Gulcin de anlamiyormus, o da bu bucurlerle hep isbirligi icinde zaten, gozumden kacmiyor degil :)

Hatice ST dedi ki...

tam da diyete başladığım şu günlerde canım nasıl lokma çekti yahu :))
diyetim bitince ben de hayır olsun diye lokma mı döktürsem ne yapsam kikikikik :)