8 Mart 2009 Pazar

tekrar merhaba

Arca ile hayat maceramız tam gaz devam ederken kendimi kopyalamaya karar verdim. Birimiz 24 saat Arca ile ilgilenirken diğerimiz uyuyacak, bloguna birşeyler yazıp dostlarını ziyaret edecek, banyo, yemek gibi temel ihtiyaçlarını karşılayacak. Hani ev işlerinden bahsetmiyorum bile. Hamileyken bol bol uyu öğütlerinin ne kadar doğru olduğunu anladığımı söylememe gerek var mı bilmiyorum.

Doğum anıları pek yok. Yani epidural sezeryan hemen her annede aynı anıları biriktiriyor. Sadece Anestezi uzmanının çok iyi olduğunu söyleyebilirim. Zaten en önemlisi de buymuş. Sonra bebeği Gülnur teyzemin çıkardığını, yanıma getirdiğni, bir güzel koklaştığımızı ve Arca'nın deli gibi ağladığını hatırlıyorum. Ama ben hiç ağlamadım. Allahım ne duygusuz kadınım:) Beni Arcadan epey sonra odaya getirdikleri için İlker biraz çıldırmış. Kötü birşeyler olduğunu sanmış. Neyse odaya geldikten sonra hemşireler göğüs uçlarıma bakarak pek iyi haberler vermediler. Evet süt geliyordu ama göğüs uçlarım içe dönüktü. Silikon meme başlığı tavsiye ettiler, hemen getirildi. Arca emme duyguları epey gelişmiş bir bebekti, çok zorlanmadık. Ama yine de acı vardı, hala da az çok devam ediyor. Sarılık riski olduğundan bir gece daha hastanede kalmaya karar verdik. İyi de oldu, topuk kanı hastanede alındı, sağlık ocağına gitmek zorunda kalmadık, sarılık testi de yapıldı. Değer çok yüksek olmamakla birlikte dikkat edilmesi gereken seviyedeydi. 6,7. Eve geldiğimizde çok mutluyduk ama ...

Arca ile ilk günlerimiz haliyle sıkıntılı geçti. Sarılık riski çok yüksekti, 2 defa test yapıldı, 7. günden sonra tehlikeli seviyeye gelmediği için hastaneye yatmasına gerek kalmadı. Bu işin tedavisi bol bol emzirmek ve SU VERMEK. Evet anne sütünden başka şey vermeyelim diye direten ben, annem birkaç kaşık su verdi diye tedirgin olurken meğer suyun ne önemli olduğunu farketmemişim. Zira ilk gelen anne sütü pek yeterli olmuyor, takviye lazım. Ve sık sık emzirmek için uyandırmak çok sıkıntı verici. Çünkü melekler gibi uyuyor sanıyorsun ama o aslında sarılıktan gözünü açamadığı için öyle. Memede uyumalar, 5 dk da sızmalar hep üzücüydü ama atlattık gibi.

8. gün göbeğimiz düştü. Ne yapacağız hiç bilmiyoruz. Bunu sonraya bıraktık. Aynı gün doktor randevumuz vardı. Hastanede kaldığımız süre içinde bizimle ilgilenen hastanenin çocuk doktoruna gösterdik Arcayı. Ağırlık 3250 gr, boy 50 cm, baş çevresi 35 cm olarak doğmuştu. Standart bebek!! Ama 1 haftada epey kilo kaybetmiş. 2900 gr olmuş. Doktor, şimdilik korkulacak birşey olmadığını, mama eklemeye gerek olmadığı söyledi ama 1 hafta sonra sadece kilosunu ölçmek üzere tekrar getirmemizin iyi olacağını anlattı. Eğer sütüm yetmiyorsa ilave mama olayına kendimi hazırlamalıyım sanıyorum. Umarım yeter ve bebeğim doğum kilosuna geri döner. Her bebeğin ihtiyacı olabilecek ilaçlar yazdı bize. Özellikle gaz için Zinco damla yazması iyi oldu. Çünkü Arcanın bazı geceler inanılmaz sancıları tutuyor. Bugün sabah o kadar sancılydı ki saatlerce uyumadı tabii ben de.

Yenidoğan sünneti hem bizim tercih ettiğimiz hem de doktorlarımızın önerdiği bir olaydı. Ancak çocuk doktoru hemen doğumun ertesi yapılmasındansa göbeğin düşmesinin, bu sürede sarılık riskinin de atlatılmasının daha doğru olacağını söyleyince beklettik. Yenidoğan sünneti sağlık açısından çok faydalı, bebeklerde idrar yolu iltihabı riskini çok düşürüyor. Ayrıca yenidoğanlarda acı eşiği çok yüksek olduğundan hem lokal anestezi ile kolayca yapılabiliyor, hem de çok çabuk iyileşiyor. İlk tercihimiz kendi hastanemiz Ege sağlıkta yapılmasıydı ama fiyat çok yüksek geldi. Biraz daha araştırınca, arkadaşlarımızın da tavsiyesi ile Çocuk Cerrahisi merkezini bulduk. 2 çocuk cerahının kliniği burası. Kesinlikle tavsiye ediyoruz. Uzun uzun neler yapılacağını anlattı doktor, önce bizi hazırladı olaya. Dün 12. günümüzdü, İlkerin annesini de alıp gittik. Malum İlkere ameliyat olayları ters. Anneye müdahale sırasında mutlaka ihtiyaç oluyormuş. Bol bol konuştum, öpüp kokladım, yanağımı burnuna dayadım ki bebişim yalnız olmadığını hissetsin. Çok az ağladı ve 20 - 25 dakika içinde herşey bitmişti. Sadece 5 gün banyo yapmayacak, perşembe tekrar kontrole götürülecek ve bu iş de bitmiş olacak. Herşey bir tarafa oğlum 5-6 yaşına geldiğinde o sünnet travmasını yaşasın istemiyordum.

İşte böyle...
Şimdi sütümü arttırmanın peşindeyim ki mama takviyesine gerek olmasın.
Neler yapıyorum?
En az 3 litre suyun yanı sıra açık çay, süt, meyve suyu, komposto ve ablamın getirdiği karışım (anason, rezene, ısırgan otu ve kimyon - kaynatıp içiyorum - pek iğrenç) ile günlük sıvı alımım 4 litreyi geçiyor. Zaten emzirirken içim yanıyor, bunlar çok iyi geliyor.
Sütlü tatlılar
tahin pekmez
yumurta, peynir, yoğurt

Peki başka neler yapmalıyım?

Arca 3 saatte bir emiyor. 4 saate çıktı mı uykusundan uyandırıp emziriyorum. Son günlerde her bir memeyi 20 dakika emmeye başladı ama bana hala pek kilo almıyormuş gibi geliyor. Ne yapmalı?

P.S. Herkese tekrar iyi dilekleri için teşekkür ediyorum. Beni hastanede ziyaret eden Hülyaya ayrıca çok teşekkür ediyorum, çok mutlu oldum.

13 yorum:

Ozguranne dedi ki...

Sevgili Yeliz,
Maşallah diyorum öncelikle. Ne güzel kavuşmanız ne güzel... Ahh ah, daha neler olacak, neler. Okurken bizim o zamanlarımızı hatırladım birden.

Emzirme konusuna gelince. En çok süt yapan şey su ve moralmiş. Bol bol su içilecek ve bebek emzirilecek. Bence sorun olmayacak. Her anne acaba bebeğim kilo alıyor mu takıntısı yapıyormuş mutlaka ama büyük ihtimalle alıyor.

Benim tavsiyem, çok emzir. Sütün yeter mi, yetmez mi, mama versek mi diyenler varsa kulak asma. "Neden yetmesin, ilaahi" diyip geç. Still Tea var Humana. O sütü arttırıyor ancak mesela benim biraz fazla arttırdı o sorun oldu:) Rezene çayı iyi geliyor. Yine Humananın var.

Bence morali yüksek tut. Sevdiğin şeyleri ye. Still Tea'yı bir dene. Emzirmeyi bırakma. Zor da olsa yoluna giriyor sabredince... Moral için sevgiliyle gezin. Başbaşa kalın.

Bir de bu zamanların kıymetini bilin... Öyle hızlı geçiyor ki...

Çok selamlar, sevgiler...
Umarım çok bilmiş olmamıştır:)

Hülya Cinsçiçekçi dedi ki...

canımm
haberlerini bekliyordumm zaten.
benim tuna arca'dan da ufak 2600 doğdu. hastaneden çıkarken 2400 gr'dı. asla kilo almayacak gibi görünüordu. ama 7.günde doğum kilosuna ulaşmıştı. ben o bir haftada neler mi yaptım?işte tavsiyelerim
- vitamalt edin bir eczaneden. sabah akşam iç.
- her emzirmden sonra sütün sağ. 5-10-20 cc. artık ne çıkarsa. biriktir ve gece yatmadan ılıtıp(ılık su dolu kaba biberuonu oturtarak) arca'ya ver onu. hem o daha uzun süre uyuyacak hem sen arca'nın en azından aç olmadığını anlayacaksın. hala ağlıyorsa gaz, o, bu şu diye düşünürsün. ayrıca her emzirmeden sonra sağdığın için bir dahaki sefere daha çok süt yapacak memelerin.
- sütünün yetmeyeceğini asla ve asla düşünme. çünkü yeter. işin %80i psikolojik bun unutma.
- tuhaf gelecek ama patlamış mısır yiyip bol da su içersen sütün artıyor. ben 8.ayda ufak bi süt krizi yaşıyorum ve patlamış mısır yiyorum bu aralar. bi denemekte fayda var.

Unknown dedi ki...

Merhabalar,
Bebeğiniz hayırlı olsun...Maşallah diyelim en baştan....
anne sütünüz arttırmak için bol bol sıvı almanız ve moralinizi yüksek tutmanız çok önemli. zaten bunları biliyorsunuz. anne sütünüz artması için bebeğinizi ne çok emzirirseniz o kadar çok sütünüz olur. göğüs uçlarınızdan ileti direkt beyny gider, vücudunuzdaki yaağ hücrelerinden süt oluşur. yani ne kadar çok bebğiniz sizi emerse hem sütünüz artar hem de hızlı kilo verirsiniz. SÜTÜNÜZ OLMASI İÇİN AYRICA KURU MEYVALARI KAYISI,ELMA GİBİ BUNLARI TARÇIN ÇUBUĞUYLA KAYNATIN, KOMPOSTO YAPIP, ŞEKERSİZ AMA,İSTER SOĞUK İSTER SICAK İÇİN. KARDEŞİMİN UYGULADIĞI BİR YÖNTEM.. ayrıca soğan ve sarımsak sütünüze lezzet kattığı da söylenir. still tea de deneyebilirsiniz. iğrenç kokuyor, ama.size küçük bir öneri...

gezicini dedi ki...

hayırlı uğurlu olsun, sağlıkla büyüsün inşallah!
sevgiler
gorki

Oz dedi ki...

Hoşgeldi Arca bebek:) Okurken 1.5 ay öncesine döndüm:) Sevgiler:)

huysuz dedi ki...

minik bebek hoşgelmiş :)
süt için ennn güzeli iyi uyuman ve bol bol emzirmen. belki de 3 saati beklemeyip daha sık emzirmen. bir de mutlaka bol su tabi.
sevgiler...

Adsız dedi ki...

Yelizcim, allah bagislasin tekrardan...
Yenidogan sunnetini biz de Doruk dogar dogmaz (yani bir gun sonra) yaptirmayi dusunuyorduk. Dun birseyler okudum gene kafam karisti, haftasonu konusacagim cerrahi birimle.
3. ayı bekleyin filan demis o yazida da.
Ama ne olursa olsun 1 yasindan kucukken yaptiracagiz. Hatirlamasina gerek yok boyle bir anıyı :)
Bol sütlü bol saglikli gunler :)

Yesim dedi ki...

Yeliz, tekrar hayırlı olsun bebeğin. Ben de benzer şeyler söylicem, sütünün yetmeyeceğini hiç düşünme bile, emzirdikçe sütün gelecek ve Arca'ya da yetecek merak etme. Bu arada sen bol bol su içip(ki zaten içiyormuşssun) bol bol da uyumaya çalış. İlk başlarda bu imkansız gibi görünse de bebek uyudukça sen de uyursan dinlenmiş olursun ve uyandığında memeler süt dolu olur :) Bir de Arca'yı güneşli günlerde camın önünde uyutursan sarılığa iyi gelir haberin olsun, Ela'nın sarılığı epey bi kalmıştı da sürekli camın önünde güneşleniyorduk tabii burda güneşi bulmak ne mümkün ama önemli olan gün ışığıymış sadece...
Sevgiler,

kuzunun annesi dedi ki...

Kimse bahsetmemiş burada ama bana kahvaltıda çiğ dereotu tüketmek cok yaramıstı . Dereotu küründen meshur dr. Müftüogluda bahsetmiş kitabında , aklında olsun .İlk hafta bunlarla sütü costurduk , fazla bile geliyor şimdi . O yüzden normal beslenmeme geri döndüm . Extra birsey yapmıyorum su an ve bebegim güzel büyüyor . Dr.a gittik bugün , oda cok memnun. Mutlak dene dereotunu , farkedecektir

yeliz dedi ki...

Özgürcüm hiç çok bilmişlik olur mu, hepsini not aldım.

hülya, esra, yeşim, huysuz, kuzu,
çok teşekkürler

özlem ve gezicini iyi dilekler için sağolun.

kirazsevdası,
3 aylıkken de yapılabiliyor ama genel anesteziye ihtiyaç olabiliyor, ben bebiş için tercih etmedim. bi de çok hareketli oluyorlarmış, biraz daha araştır istersen.

Adsız dedi ki...

CAnım benim, hep aklımdasınız. Ama inan elim telefona gidiyor sonra vazgeçiyorum. Çünkü uyandırmaktan ya da memede yakalamaktan korkuyorum.Okurken o günler hep gözümde canlandı.Bunlar zor günler Yelizciğim. 6 aydan sonra daha da rahatlayacaksın. Herşey rutie bağlanacak zaten. Arca'ya Su vermene çok sevindim. Sütünü arttırman için menüye bulgur pilavını da ekle. Bir de bol bol soğan ye. Her ikisi de acaip arttırıyor sütü. Bir de Milupa' nın anne sütünü arttırıcı çayı var, ismi aklıma gelmedi o da anne sütünü adeta fışkırtıyor. Hümana' da oalabilir. Eczacıya sorsan hemen verir zaten. CAnım benim, tatlı anne, biricik papatyam benim.Seni ve Arca'yı kocaman öpüyorum.Dua et de bir aksilik olmadan yanınıza geleyim.Herkese bol selamlar.

zero dedi ki...

Arca'ya kocaman kocaman bir merhaba:) maşallah o kadar tatlı ki bakmalara kıyamadım... Ama biliyor musun Yelizcim, onun o huzurlu mutlu bebek uykusunu görünce inan ben de bebekk olmak istedim yeniden:)
anne değilim, yaşadığın süreçle ilgili en ufak bir fikrim ya da sana söylenebilecek sözüm yok ama yine de ne kadar mutlu olduğunu tahmin edebiliyorum, tüm zorluklarına ve uykusuzluklara rağmen:) sevgiler canım:)

asmira dedi ki...

inanması zor ama bulgur ve hurma sütü çok artırıyor.ananemden öğrendik,eskiler biliyor.gerçekten işe yarıyor.